Starting Strength, Styrketräning

Starting Strength 4 veckor

Jag har tränat ungefär enligt Starting Strength-schemat i 4 veckor och tänkte berätta hur det har gått.

Först och främst är Starting Strength ett underbart träningsprogram som passar mig som handen i handsken. Det är basövningar, det är fokus på tre övningar per pass, där det är få repetitioner som gäller för att öka i styrka. Jag är explosiv och för mig har det här varit oerhört roligt, jag har längtat efter varje gympass och jag känner mig grym som fan varje gång jag lämnar gymmet.

Nedan redovisar jag hur mycket jag ökat i de olika övningarna. Jag började lågt för att få in rörelsemönster och för att vänja kroppen gradvis vid belastningen. Såhär känner jag inför övningarna nu efter 4 veckor och såhär mycket har jag ökat.

Alla vikter är på 3 set om 5 repetitioner.

Marklyft
Jag började marklyfta med 50 kg och idag tar jag 60 kg. Marklyft har länge varit en av mina stora favoriter, men just nu har den backat för knäböjen som jag tycker är fantastiskt kul. Speciellt efter den senaste tidens aha-upplevelser.

Knäböj
30 kg låg jag på i början och idag böjer jag 45 kg. Just nu är det här en stor favoritövning. Jag känner att jag har utvecklats och kommer fortsätta att öka vikterna med självförtroende eftersom jag vet att jag har en helt säker teknik tack vare Björn på LAK.

Bänkpress
Bänkpress är en annan övning som ökar i popularitet hos mig. Häromveckan slog jag ett par år gammalt PB i 1RM med 2,5 kg. Idag rep:ar jag på 27,5 kg och när jag började låg jag på 25 kg.

Militärpress
En övning som kräver enormt fokus och styrka hos mig. Förmodligen den övning jag märker störst skillnad i styrka beroende på hur jag ätit dagen innan.

Kaloriöverskott bidrar till bra styrka i den här övningen. Kaloriunderskott gör att jag måste ta bort drygt 5 kg från stången. Gillar inte att känna mig klen så jag äter MYCKET mat :)

Började rep:a med 20 kg (dvs tom stång) och idag rep:ar jag på 27 kg.

Frivändningar
Frivändningar ingår i programmet men just nu struntar jag faktiskt i dem eftersom det är så förbenat tråkigt.

Assisterande/kompletterande övningar
Bålstyrka är viktigt i alla tunga lyft så jag lägger in olika former av plankan efter passen. Farmer’s walk är en övning som jag tycker mycket om så den kör jag när jag känner att jag har kraft kvar efter de stora övningarna.

Framöver är det olika typer av enbensböj som jag tänker komplettera mitt träningsprogram med.

Jag känner också att ett visst mått av “lek” är viktigt när man tränar. Så ibland kör jag en övning bara för att jag tycker den är kul :)

Blickar framåt
Starting Strength har gett mig inspiration och mycket glädje i träningen. Jag kommer fortsätta träna marklyft, knäböj, bänkpress och militärpress men inte lika strikt enligt programmet.

Till exempel så kommer jag förmodligen inte vara lika strikt med att köra tre set med samma vikt utan lägga in något set med lättare vikter och göra fler repetitioner och ett riktigt tungt set. Mer variation alltså.

farmerswalk

Previous Post Next Post

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply Katja 21 december, 2015 at 13:42

    Haha älskar andra bilden, minen :DDD

  • Reply Anna Jansson 22 december, 2015 at 10:32

    Häftig utveckling!! Basövningarna är ju det bästa, enkelt och effektivt.

  • Leave a Reply

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.