Cykel

Hallongrottor & Spinning

Vi lägger mycket pengar på mat. Och mycket pengar på att fika och äta ute. Idag så ville jag först in till stan och fika, cause that’s what you do on the weekends. Typ. Men sen tänkte jag annorlunda. För har insett att fika på kondis inte är en lyx längre utan ett normaltillstånd och så vill jag inte ha det. Så istället gjorde vi hallongrottor hemma som vi fikade på! Och innan det, precis när vi stigit upp, gjorde jag frallor till frukost.

Hallongrottorna blev typ GODARE än på konditori så det är jag hemskt nöjd med :) Sparade säkert 150 kr på att baka själv också.

Efter vi tryckt i oss några stycken läste jag och Fredrik ett kapitel ur boken Ut ur ekorrhjulet som jag köpte här om dagen. Vissa avsnitt är så bra att jag högläser för Fredrik och så diskuterar vi hur vi kan göra med vår ekonomi och frihet. Januari blev startskottet för ett större ekonomiskt tänkande för mig till Fredriks stora förtjusning. Mer om det i ett annat inlägg!

Senare på eftermiddagen åkte vi in till gymmet. Fredrik skulle springa på band och jag skulle möta Carro för att köra Spinning Watt med henne. Har en viss hatkärlek till spinning, kanske mest för att jag är en sån som gillar att upptäcka nya platser och se natur när jag cyklar. Upplevelse är ledordet för mig.

Men en upplevelse kan innebära många saker. Till exempel kan en upplevelse vara postitiv för mig bara pga att den är ny. Och ett watt-pass har jag ju inte varit på förut!

Campushallen har de cyklar utrustade med skärmar fram på cykeln. På den ställer man in info om sig själv (kön, ålder, vikt etc) och under passet visar den antalet watt man i stunden generera genom att trampa, kadens och lite annat. Är watt-talet högt lyser skärmen gult eller rött, om det är lågt lyser den grönt eller blått.

Så det ett watt-pass går ut på är att följa olika intervaller baserat på watt och kadens som syns på en skärm bakom spinningledaren. Där framgår hur lång intervallen är och om man ska ligga på gul eller röd färg vad gäller watt, och vilken kadens man ska ligga på. Hög watt = hög ansträngning. Så ett watt-pass är ungefär som ett puls-pass kan man säga, men att parametrarna är andra.

Jag tyckte passet var väldigt roligt och tiden gick snabbt då jag fokuserade på datan på skärmen. Jag upplevde att jag fick en tydlighet i passet, jag fick reda på hur snabbt jag skulle trampa, hur tufft det skulle kännas och hur länge jag skulle hålla på. En timme gick i ett nafs!

Var helt högröd i fejan efteråt och min Garmin-klocka tyckte att det var ett mycket ansträngande pass, det stod till och med “överdriven träning” vid träningseffekten haha! Jag tog absolut i och tyckte det var ansträngande men inte så pass som jag gjort på spinning-pass tidigare. Har haft lätt för att ta ut mig för hårt annars, och den risken tyckte jag minskade på det här passet.

Det här vill jag göra igen! kände jag efteråt. Go känsla ju!

Previous Post Next Post

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply Maria 15 februari, 2019 at 14:20

    Hallongrottor alltså, lätt godaste småkakan! Klicka dit lite glasyr ovanpå också så når man himlen direkt :D

  • Leave a Reply

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.