Tankar

Frustrationen

Min sambo är utrustad med tålamod. Han säger att jag ska ha tålamod med det jag tagit mig an – att droppa några kilon i vikt. Han säger att jag kommer gå ner i vikt av att undvika socker och fortsätta träna. Kanske har han rätt, kanske inte. Jag själv anser att om vikten inte rör sig neråt de två första veckorna så lär den inte göra det sen heller.

Jag borde lyssna på honom, för han är vältränad. Han har inget problem med mat, han äter när han är hungrig och slutar när han är nöjd. Jag själv äter nästan alltid för mycket. Han har varit underbar under den här perioden by the way. Säger åt mig på skarpen när jag vill ha socker och fluktar vid godishyllorna i affären. Det har hjälpt.

Jag vill ha en rivstart! Första veckan bjöd på status quo och den här veckan bådar inte bättre, trots att jag motstått socker. Jag märker att jag kräver mer mat och mer kolhydrater ju mer jag tränar och av kolhydrater och för mycket mat går jag upp i vikt. Magen mår sämre.. Men allmän-orken är något bättre.

Hur hade ni gjort? Ätit bra och fortsatt träna och hoppas att det ska hända något på vågen, eller gå all in med kosten, som jag iofs inte alls kan prestera lika bra på träningsmässigt, men som jag vet att jag går ner i vikt av? Runt omkring mig läser jag om inspirerande människor som har hittat sitt sätt att lyckas på. Jag står kvar och stampar. Jag velar mellan att kunna träna och prestera och att gå ner i vikt.

Strikt lågkolhydratkost med mycket protein är det enda som jag vet fungerar. Jag återgår till det på måndag. Jag ger allt de här 8 veckorna som är kvar. Jag kommer lägga upp kosten ungefär såhär:

Lunch:
Ägg och kyckling-sallad

Mellanmål:
Proteinbar

Middag:
Ägg och köttbullar/kyckling/tonfisk
Ev. en kesella 1%

Lågt energiintag, minimalt med kolhydrater, hög andel protein. Periodisk fasta i den mån det går.

Jag har ett träningsläger att avverka först bara. Det kommer bli många timmars träning i helgen.

Uppdaterat: Kloka råd har ni kommit med! Min ena sida säger som min sambo och Malin bland kommentarerna, att jag ska ge den diet jag äter nu en längre testperiod än två veckor. Det är en diet som jag kan träna på fast jag märker att ju mer och ju hårdare jag tränar desto mer crave:ar min kropp efter kolhydrater. Mycket kolhydrater gör mig lätt uppblåst och sötsugen. Jag måste akta mig. Men med rätt mängd kolhydrater är det här en kost som jag känner att jag kan leva med under en lång tid. Kolhydraterna kommer från frukt och havregrynsgröt som jag äter som frukost eller mellanmål innan träning. Det har fungerat ganska bra.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

11 Comments

  • Reply Mikaela 13 april, 2012 at 07:31

    Hejsvejs!
    Jag har gått ner 15 kilo sen i november, visserligen med hjälp av itrims rivstarts i början, men förutom de initiala tre veckorna på pulver (blä) så har jag ätit enligt metoden 3 knytnävar grönsaker, 1 handflata protein. Det har funkat finemang! Så, se till att få i dig kolhydraterna via grönsaker och skit i bröd, pasta, potatis och ris så tror jag att det kommer gå hyfsat bra! Jag har inte märkt av någon inverkan på träningsmöjlighet, det har gått jättebra. Magen har mått finemang också.

    Jag tror det är skitviktigt att man äter så som man vet att man orkar med länge, annars kommer det aldrig hålla.

    • Reply dessi 13 april, 2012 at 09:36

      Grattis till -15 kg! Det är ju massor! :) Undrar.. Hur ofta äter du när du äter enligt den handflatemetoden? 4 ggr per dag? Vad äter du till frukost?

  • Reply MALIN 13 april, 2012 at 08:19

    Två veckor är alldeles för kort tid. Jag skulle nog säga minst 6 veckor innan du byter strategi. Kroppen vill ha balans för att gå ner i vikt och om du ändrar intag hela tiden blir den helt koko och släpper inte ett gram.

    • Reply dessi 13 april, 2012 at 09:34

      Funderar också om det kan vara något sådant. Tänk om man kunde veta vad som pågick inuti kroppen och veta hur den “tänker” :)

  • Reply Lotta 13 april, 2012 at 09:01

    Ha så kul i Motala! Skapligt avis, men i år fick jag inte ihop planeringen…
    PS. För övrigt tycker jag du ska lyssna på din sambo och vila ordentligt mellan tass-rundorna.

    • Reply dessi 13 april, 2012 at 09:35

      Tack Lotta! Måste fråga, åker du mycket inlines här i stan? Det skulle vara kul att åka ihop någon gång :)

  • Reply Lotta 13 april, 2012 at 14:52

    Javisst, hojta till när du ska ut nån gång så kommer jag om jag kan! Jag bor nära bergsvägen, så det blir mest där jag åker, men det vore ju kul att se fler sidor av stan…

  • Reply Emma 13 april, 2012 at 15:18

    Jag tror kanske din kropp är stressad av allt dietande senaste tiden. Nu kanske jag har fel, och ta inte detta på fel sätt men: Du verkar oerhört stressad över din vikt och att du måste gå ner snabbt. Du kanske måste hitta lite lugn och harmoni (låter töntigt, jag vet)?

    Men ja, jag kan förstå frustrationen om man gärna vill tappa kilon. Men är det inte bättre att ta det i en långsammare takt och under tiden känna efter hur man mår och vilken slags kost man mår bra av. Istället för att rivstarta om och om igen?

    Hänger du med på hur jag menar? Hoppas det i alla fall :)

    • Reply Coyntha 13 april, 2012 at 15:42

      Jag håller med dag Emma skrev. Det är precis vad jag försökte skriva via email till dig. Det finns inga “snabba” lösningar. Allt tar sin tid. Stressa inte dig. Det kommer att gå bra, det gäller bara att fokusera på ett sätt att äta och fortsätta så. Du behöver inte börja om och börja om. Ge mat till din kropp. Bra mat. Heja dig!

  • Reply Sofia - vägen till tjejmilen 15 april, 2012 at 09:02

    Jag hörde från någonstans men kommer inte ihåg vartifrån att om man ska gå ner i vikt är maten 90% och träning 10%. Det stämmer för mig! Just nu fokuserar jag på maten och går promenader! När jag är nöjd med min vikt kommer jag trappa upp träningen och äta lite mer för att hålla mig på den nivån!! :-)

  • Reply Sabine-Välbefinnaren 15 april, 2012 at 20:18

    Hej, Jag tror inte på “dieter” direkt, eftersom att dom oftast bara är tillfälliga. Därför tror jag som det stod i din “uppdatering” att det är bättre med kostförändringar som du kan fortsätta hålla. Jag tror inte heller, som din pojkvän, att kolhydrater är bra för kroppen. Men då syftar jag på snabba kolhydrater så jag skulle rekommendera långsamma kolhydrater, med linser och bönor. (Dom är också rika på protein) =) Lycka till med ditt mål!! Trevig söndags kväll. /Sabine

    PS. En frukost på protein är bra för stabilt blodsocker under dagen, och håller längre. Det kanske skulle vara något för dig. Men vi är alla olika. =)

  • Leave a Reply

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.