Diet, Kost

Framsteg & okonstlad mat

Jag har gjort små framsteg igår och idag. Först och främst har jag inte vägt mig alls. Vågen känns inte som min vän just nu och jag har lätt för att fixera mig på vad det står på den i perioder. Den är en utmärkt motivationsfaktor när jag går stadigt neråt, men nån gång får man ett stopp och det är då jag ger upp.

Nu försöker jag istället känna efter mer hur kroppen känns och se mig själv i spegeln. Jag har sänkt ribban och låter det här ta den tid det tar. Det har kliat i fingrarna för jag har velat skriva in allt jag äter för att se hur det ligger till. Men jag har avstått. Mat är så mycket mer än kalorier, mat är allt annat än bara kalorier. (Fett- och proteinrik mat är högvärdig föda för oss människor. Animalier som kött och mejeriprodukter innehåller det livsviktiga vitaminet B12. Brist på vitamin B12 kan leda till allvarlig blodbrist och skador på nervsystemet. Det är något vi aldrig pratar om när vi diskuterar köttkonsumtionen.)

Jag är ganska trött på att tänka på att jag måste få i mig så mycket protein som möjligt. Jag gillar ju fullfeta kesellan och jag gillar kött med sås eller gratänger med ost. Jag orkar inte äta magra livsmedel, det känns inte naturligt.

Jag gillar inte när maten blir komplicerad. Jag gillar inte att behöva tänka på att äta det och det innan och efter träning. Det är därför som jag har svårt att till exempel kolhydrat- eller proteinladda innan träning. Jag vill käka när jag är hungrig. Det är så människan gjort i alla tider och därför tror jag att det är därför som det känns så konstlat och onaturligt för mig att ladda med proteinshakes och en hög med olika kosttillskott innan och efter träning.

Någon som känner igen sig?

Previous Post Next Post

You Might Also Like

13 Comments

  • Reply Sandra B 7 februari, 2012 at 10:33

    Jag känner absolut igen mig! Känner av kliet i fingrarna efter att mäta och kontrollera maten, innehåll osv för att ha koll på viktnedgången, men det ledar oftast till en hets hos mig som jag inte mår bra av, så nu åker vågen in i förrådet och måttbandet kommer fram en gång i månaden. Försöker äta sånt jag gillar och mår bra av samt inte leder till överätning och sötsug.

    • Reply dessi 8 februari, 2012 at 14:15

      Låter mycket sunt! Hejja! :)

  • Reply Maria 7 februari, 2012 at 10:58

    Jag upptäckte att den magra kesellan med en aning sylt (rårörda lingon är favorit just nu) smakar precis som Skyr fast utan en massa onödigt socker! I vanliga fall gillar jag inte heller magra produkter men den blandningen var riktigt smarrig och full med protein :) (och billigare än “originalprodukten” så klart…)

    I övrigt känner jag mig helt och totalt förvirrad av alla kostråd som snurrar runt nu för tiden, kanske ska man bara skita i allt och lyssna på kroppen istället? Fast det skulle nog sluta i en ända med förskräckelse, har jag en känsla av… :)

    Jag tycker du tänker klokt, även om jag förstår att det är svårt ibland!

    • Reply dessi 8 februari, 2012 at 14:16

      Bra tips där! Fredrik blir nog glad av det då han tycker att Skyr är alldeles för dyrt.

  • Reply Emilie 7 februari, 2012 at 12:25

    Det är svårt det där, jag provade att äta när jag blev hungrig och det funkade inte. Jag blir helt enkelt inte hungrig speciellt ofta om jag äter normala portioner och LCHF-kost. Det hände ingenting med mina extra kilon. Tipset att äta små portioner ofta verkar dock funka perfekt och jag har börjat gå ned. Men. Det känns väldigt hetsigt att äta var tredje timme och det blir ett stort fokus på mat, det ska tas med och planeras. Försöker lugna ned min mathets genom att när jag når målvikten prova på att äta när jag blir hungrig.
    Men det är intressant att prova sig fram och lära sig hur kroppen reagerar.

    • Reply dessi 8 februari, 2012 at 14:15

      Det är en svår avvägning det där! Hur vill jag äta för att må bra? Hur vill jag äta för att minska i vikt? Kan man kombinera de två? Om inte, vad är viktigast? Och det kan ju variera i olika perioder.

  • Reply Ivana Vukadinovic 7 februari, 2012 at 12:57

    Tjena! följer din blogg lite då och då. tycker det är lite trist att du fokuserar så mycket på mat och vikt när du ser alldeles lagom fin ut i kroppen och tränar hälsosamt mycket. vore jag du så skulle jag bara fokusera på att käka tre mål mat om dagen och två mellanmål men inte haka upp sig så mycket på exakt vad man äter och tillåta sig snedsteg ibland. du är ju bara människa! jag tror att för mycket fokus på vikt och mat faktiskt gör mer skada än vad lite extra kolhydrater gör.;) kram på dig!

  • Reply Ivana Vukadinovic 7 februari, 2012 at 13:00

    glömde också säga: fuck BMI! det är för det mesta idiotiskt att slavfölja de måtten för folk som tränar mycket.

    • Reply dessi 8 februari, 2012 at 14:13

      Du har rätt Ivana! :)

  • Reply Julia 7 februari, 2012 at 14:28

    hejja hejja! :D

    • Reply dessi 8 februari, 2012 at 14:16

      :D!

  • Reply Anna 7 februari, 2012 at 18:42

    Ja visst, det där med att “ladda” innan träning och energidrycker och proteinbars och geler och allt känns väldigt konstlat och framför allt överdrivet. Kanske kan det ge nån liten procents fördel om man timar perfekt och är elitidrottare på tävling, men som motionär som tränar för att må bra? Nej, då känns riktig mat i ordentliga portioner som framgångsreceptet, när man är hungrig och som det passar in i dagsplaneringen.

    • Reply dessi 8 februari, 2012 at 14:13

      Yes box! :)

    Leave a Reply

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.