Mountainbike

Det här var ju inte så skönt

Testade Vallabanan med SPD idag och lyckades ramla och skrapa upp samma knä som jag gjorde illa i fredags. It’s my lucky day. Jag vill nog faktiskt skaffa mig knäskydd.

Jag kan liksom inte bestämma mig om det här med SPD är bra eller dåligt. Det funkar klockrent uppförs, men jag fegar grymt mycket nedförs för att jag vet att jag sitter fast. Samtidigt känner jag att lite mer skydd skulle hjälpa. Blåmärken har jag inga problem med, men när jag skrapar upp mig är det inte så skönt. Så valet står mellan att gå tillbaka till vanliga trampor vilket gör att jag fegar mindre eller fortsätta med SPD och köra med mer skydd. Jag vill ju köra SPD.

Råd någon?

Previous Post Next Post

You Might Also Like

8 Comments

  • Reply Florence 12 augusti, 2012 at 18:21

    Jag skulle lätt välja vanliga klampor. Då blir du mer tuffare i svårare terräng.
    Känslan av att vara låst gör nog att man fegar ur mer. Du kanske tycker att “vad vet hon som inte provat”, men trots det tror jag att jag har rätt.
    Hoppas du mår bra och låt det negativa bara rinna av dig. Jag tycker du är bäst.
    Stora Kramar

    • Reply dessi 12 augusti, 2012 at 18:26

      Haha! :) Jo men jag tror man vänjer sig, och övar man mycket på att snabbt kunna klicka ur sig ur tramporna så tror jag i längden att det är bäst med SPD. Jag får se hur jag gör. Ska testa med vanliga trampor igen imorrn eller på tisdag så får jag se hur det känns i jämförelse. Tack mor! <3

  • Reply Richard J. 12 augusti, 2012 at 21:40

    Ja, man blir bättre och snabbare på att klicka ur SPD-pedalerna. Sen kan man ju justera pedalen (insex-skruven) så det är lättare/svårare att ta sig ur.
    Men man vurpar ibland ändå. Fast det gör jag med vanliga plattformspedaler ibland också. :)

    En annan fördel med SPD är att man inte “skumper” av pedalerna i riktigt studsig terräng.

    Det finns andra pedalsystem också. Många mountainbik:are gillar Crank Brothers Egg Beater.

  • Reply maja 13 augusti, 2012 at 12:30

    Hey !

    SPD helt klart =), tar tid att vänja sig. Men till slut kommer det att gå fint. Lite blåmärken , sår o blod är att räkna med =)
    Är det utför du vurpat mest? Släpper man inte på utför o fegar, de brukar va då man ramlar :D , själv tänker jag gå en mtb kurs snart. Häng på vettja !

    / M

    • Reply dessi 13 augusti, 2012 at 13:48

      Det är mest att jag välter för att jag sitter fast och liksom inte hinner klicka ur. Men jag tror ju på spd, och jag tror jag kommer ställa upp i många olika mtb-lopp och då vill man ju ha spd.

      Är det den kursen i Stockholm som bara är för tjejer? Berätta mer! :)

  • Reply Västgötskan 13 augusti, 2012 at 19:16

    Aj aj aj! :-(

    Kör ju inte själv (än) men kan nog hålla med de flesta här: Ju mer du övar desto mer kommer du våga! Har du inte försökt så länge är det inte så konstigt att du fegar lite. :-)

  • Reply Karin 13 augusti, 2012 at 19:47

    Öva öva öva. Säkerheten kommer, ge det några månader, gärna en hel säsong.
    Sen är det inte säkert man blir SDP-frälst ändå, men då har man gett det en ärlig chans iaf. Ska du köra vidare på platta pedaler så rekommenderar jag ordentliga doningar, t.ex. Shimano Saint som ger många gånger bättre grepp än standardpedalerna som följer med cykeln vid köpet.

  • Reply Peter 16 augusti, 2012 at 11:58

    Jag kör med ett par smidiga knäskydd från 661 när det vankas teknisk cykling, dels för att man vågar mer (och därigenom klotar mindre) och för att när man väl klotar med lite fart så är det lätt att slå i knäna rejält. Typ borta från träning under en period-rejält.

  • Leave a Reply

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.